هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مرخصی استحقاقی و استعلاجی

مرخصی استحقاقی :

کارکنان عادی برابر بر قانون کار در هر ماه 2.5 روز یا 20 ساعت حق مرخصی دارند که در یک سال به 30 روز می رسد.

کارکنان در مشاغل سخت و زیان آور در طی سال 5 هفته مرخصی استحقاقی دارند.

نکته : کارکنان نمیتوانند بیشتر از 9 روز از مرخصی سالانه خود را ذخیره کنند.

مرخصی استعلاجی:

به مرخصی که در ایام بیماری به کارکنان داده می شود مرخصی استعلاجی می گویند . کارکنان در صورت بیماری و غیبت می توانند تا سه روز در سال از مرخصی استعلاجی با حقوق استفاده کنند ولی در صورتی که دوره درمان بیشتر از سه روز باشد کارفرما دیگر مسئولیتی برای پرداخت حقوق در ایام بیماری و درمان کارکنان ندارد و کارکنان باید با مدارک پزشکی به شعبه تامین اجتماعی خود مراجعه کرده و حقوق ایام بیماری و درمان در مرخصی استعلاجی خود را از سازمان تامین اجتماعی طلب کنند.      

  • غرامت دستمزد بیمه شده ای که دارای همسر و فرزند یا پدر و مادر تحت تکفل باشد به مقدار سه چهارم آخرین حقوق دریافتی پرداخت می گردد.
  • غرامت دستمزد بیمه شده ای که دارای همسر و فرزند نبوده یا پدر و مادر تحت تکفل نداشته باشد و مجرد باشد به مقدار دو سوم آخرین حقوق دریافتی پرداخت می گردد و در صورتی که با هزینه سازمان بستری شود به مقدار یک دوم پرداحت می گردد.

نکته: در دوره مرخصی استعلاجی، نام بیمه شده در لیست بیمه تامین اجتماعی بدون کارکرد اعلام میگردد به عبارتی اگر کارگر در ماه خرداد به مدت 20 روز در مرخصی استعلاجی به سر ببرد برای او در لیست بیمه 11 روز کارکرد اعلام می گردد.

نکته : در صورت بروز حادثه برای کارکنان، کار فرما مکلف می باشد مراتب را ظرف سه روز اداری کتبا به سازمان اعلام نماید و در این مدت هر گونه هزینه ای پرداخت نماید سازمان هزینه های مربوط را پرداخت خواهد کرد.

سایر مرخصی ها :

  • کارکنان می توانند بابت ازدواج سه روز مرخصی بگیرند.
  • کارکنان بابت فوت همسر، والدین و فرزندان می توانند سه روز مرخصی بگیرند.
  • هر ساله یازدهم اردیبهشت روز کارگر می باشد و کارگران در این روز تعطیل می باشند و در صورتی که از طرف کارفرما به کار گرفته شوند تمام ساعات کاری به عنوان اضافه کاری در نظر گرفته می شود.
hossein kordlo وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *